Premeňte obyčajný deň na dovolenku a spoznajte produkty producentov z bratislavského regiónu.
Lokálni producenti
Inšpirácia prišla z Fínska. Peter Paššák sa inšpiroval modelom priamej obchodnej výmeny medzi farmármi a výrobcami remeselných potravín a ich zákazníkmi, známym ako REKO. Najprv vytvoril internetovú stránku lokalnytrh.sk, kde začal na mapovom portáli zhromažďovať informácie o lokálnych producentoch. Neskôr začal organizovať skutočné lokálne trhy, kde všetko prebehne rýchlo - "z kufra do auta"- čas, miesto aj obsah objednávky bol dohodnutý vopred. Predtým si záujemca po (bezplatnej) registrácii vybral na portáli tovar, predajca mu ho potvrdil mailom a pri preberaní tovaru stačilo už len zaplatiť.
„Získate potraviny najvyššej kvality za férové ceny a súčasne podporíte miestnych výrobcov, ktorých budete mať šancu spoznať a opýtať sa na všetko, čo vás zaujíma,“ opisuje Peter Paššák. Predajcov si vyberá najmä z databázy Lokálneho trhu – mapy malých fariem a výrobcov remeselných potravín, ktorú vytvoril a postupne dopĺňa od roku 2017. Dnes má na mape cez 1900 ikoniek fariem a výrobní. „Predajcov si vyberám tak, aby bola ponuka pestrá. Najmä menšie podniky či rodinné statky, prednosť majú lokálni, ktorí sú čo najbližšie k miestu predaja. Záleží tiež na spôsobe výroby a hlavne je dôležité, aby boli predajcovia transparentní a otvorene komunikovali o tom, akým spôsobom svoje produkty vyrábajú, odkiaľ berú suroviny,“ vysvetľuje Peter.
Aj v takýchto podmienkach je to výhodné pre predajcov, ktorým sa rozprúdia obchody, i pre kupujúcich, ktorí sa dostanú k čerstvým lokálnym potravinám priamo z farmy alebo od malých výrobcov za ceny nižšie ako vo farmárskych obchodoch. Tie si účtujú vyššiu maržu, ceny tovaru navyšuje logistika – a marže obchodných reťazcov sú pre prvovýrobcov vyslovene nevýhodné.
Avšak aj Lokálne trhy sú vlastne formou predaja z dvora. Tovar sa objedná cez internet a k dodaniu dôjde niekde na polceste – na konkrétnom mieste v konkrétnom čase. Šetrí to čas aj peniaze, zákazník nemusí cestovať priamo na farmu, alebo dostávať tovar cez kuriéra.
Trh tejto formy v Bratislave bol prvýkrát vo Vajnoroch v apríli 2022. Predajcovia pred ním obdržali spolu asi sto objednávok a úspešnosť bola temer stopercentná. Len tri objednávky si ľudia neprišli prevziať. Postupne pribudli aj ďalšie miesta, nie sú to stále rovnaké adresy, zatiaľ je to vždy na organizátorovi, kde a kedy vyberie konkrétne miesto na výmenu tovaru.
„Keď som Lokálne trhy prvýkrát usporiadal v Žiari nad Hronom v júni 2020, predajcovia sa mi smiali, že som to zorganizoval, aby mi tovar doviezli a nemusel som k nim chodiť sám. Mal som totiž jednoznačne najdlhší nákupný zoznam,“ spomína na svoje začiatky Peter Paššák.
Bratislava Region Tourism podporuje a vytvára podmienky na rozvoj cestovného ruchu na území Bratislavského samosprávneho kraja. Vytvára a realizuje marketing a propagáciu cestovného ruchu pre svojich členov doma a v zahraničí. Podporuje kultúrny, spoločenský a športový život a zachovávanie prírodného a kultúrneho dedičstva. Organizuje podujatia a poskytuje poradensko-konzultačné služby svojim členom.